PERANCANGAN / STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN (
Kecerdasan Pelbagai )
Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Tahun : Tahun 3
Tajuk : Binatang Peliharaan
Masa : 60 minit
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat:
i)Bercerita
tentang binatang peliharaan.
ii)
Membaca teks mudah dengan sebutan dan intonasi yang betul.
LANGKAH
|
AKTIVITI
PENGAJARAN
|
KECERDASAN
PELBAGAI
|
Set Induksi
|
Murid diperdengarkan lagu “ Anak Ikan “ oleh guru.
Murid diminta menyanyikan lagu “Anak Ikan “ dengan gerakan bebas dan
berpandu.
|
-
Kecerdasan Muzikal
-
Kecerdasan Kinestetik
|
Langkah 1
|
Murid diminta menceritakan tentang binatang peliharaan masing-masing.
Secara rawak, murid yang terpilih akan cuba bercerita tentang
binatang peliharaan yang dipelihara dirumah.
|
-
Kecerdasan Interpersonal
-
Verbal linguistik
|
Langkah 2
|
Guru menyediakan sebuah petikan mudah mengenai binatang peliharaan.
Setiap murid akan membaca petikan tersebut dengan intonasi yang kuat
secara bersama-sama.
|
-
Kecerdasan Verbal Linguistik
|
Langkah 3
|
Murid diminta membina karangan
yang mudah mengenai binatang peliharaan masing-masing di rumah.
|
-
Kecerdasan verbal Linguistik
-
Naturalis
|
Langkah 4
|
Murid diminta mewarnakan gambar binatang yang dibekalkan oleh guru.
|
-
Kecerdasan visual Ruang
|
Penutup
|
Murid menyanyikan semula lagu “ Anak Ikan “ bersama-sama sambil
melakukan gerakan bebas dengan iringan keyboard oleh guru.
|
- Kecerdasan Muzikal
- Kecerdasan Kinestetik.
|
No comments:
Post a Comment